«مومیایی» رکورد گران‌ترین پوستر فیلم جهان را می‌شکند؟

«مومیایی» رکورد گران‌ترین پوستر فیلم جهان را می‌شکند؟

فیلم سینمایی «مومیایی» (Mummy) به کارگردانی کارل فروند و ساخته سال ۱۹۳۲ این روزها بار دیگر از اعماق تاریخ بیرون آمده و سوژه خبرهای روز شده است. البته توجه به این فیلم نه بخاطر خود فیلم بلکه به دلیل پوستر آن است. پوستری که احتمالا به‌زودی همه‌ی رکوردهای قبلی را جابه‌جا می‌کند و به گران‌ترین پوستر یک فیلم در تمام تاریخ تبدیل می‌شود.

کارشناسان معتقدند این پوستر در حراج ماه اکتبر که از پنج‌شنبه همین هفته آغاز می‌شود و تا پایان ماه میلادی ادامه دارد به قیمتی در حدود ۱ تا ۱/۵ میلیون دلار فروش خواهد رفت؛ قیمتی حدودا ۲ تا ۳ برابر رکورد قبلی.

پوستر فیلم مومیایی پیش از این در سال ۱۹۹۷ در یک حراج به قیمت ۴۵۳۵۰۰ دلار فروش رفت‌ و در آن سال به گران‌ترین پوستر فیلم تبدیل شد اما این رکورد دائمی نبود. سال ۲۰۱۴ پوستر فیلم سینمایی «لندن پس از نیمه شب» (London After Midnight) در حراج به قیمت ۴۷۸۰۰۰ دلار فروش رفت. این فیلم صامت معمایی محصول سال ۱۹۲۷ است و تاد براونینگ کارگردانی آن را به عهده داشته‌.

اما ماجرای پوسترها و رکوردشکنی‌ها همین‌جا تمام نمی‌شود. سال گذشته پوستر فیلم ترسناک «دراکولا» (Dracula) که یکی دیگر از ساخته‌های تاد براونینگ است و در سال ۱۹۳۱ تولید شده یک‌بار دیگر رکوردشکنی کرد و با قیمت ۵۲۵۸۰۰ دلار به فروش رسید.

حال پیش‌بینی می‌شود این رکوردها دوباره به دست مومیایی شکسته شوند. کارشناسان معتقدند این پوستر در حراج ماه اکتبر که از پنج‌شنبه همین هفته آغاز می‌شود و تا پایان ماه میلادی ادامه دارد به قیمتی در حدود ۱ تا ۱/۵ میلیون دلار فروش خواهد رفت؛ قیمتی حدودا ۲ تا ۳ برابر رکورد قبلی.

پوستر فیلم مومیایی توسط کرولی گروس از مسئولین بخش تبلیغات استودیوی یونیورسال و صرفا به قصد نصب در سالن‌ها طراحی شده بود. طبیعتا یکی از دلایل گرانی این پوستر در کنار وجه تاریخی آن، کمیاب بودن آن هم هست. گرچه ممکن است این اطلاعات شایعاتی برای گرم‌کردن بازار چنین حراج‌هایی باشد اما به هر حال باید به این هم اشاره کنیم که بعضی منابع خبری نوشته‌اند فقط سه نمونه از این پوستر در جهان موجود است و یکی از این سه پوستر در تملک «کرک همت»، گیتاریست گروه متالیکا است.

به حراج گذاشته‌شدن دوباره پوستر فیلم مومیایی باعث شده فیلم همچون اسمش در برابر گرد و غبار تاریخ مصون باشد و این بار از طریق پوستر فیلم دوباره این اثر سینمایی را در جریان‌های اصلی خبر قرار دهد. پوستری که به نیت تبلیغات ساخته شده اما ظاهرا برای بعضی کلکسیونرها و رسانه‌ها از خود فیلم مهم‌تر است.